יצאתי טמבל - הצילו!

13 תגובות [לתגובה האחרונה]
Offline
תאריך הצטרפות לפורום: 03/23/2011

הכנתי היום בצהריים סיבוב של Pale Ale בגירסה מגרעינים בלבד.

הכל התחיל להתפקשש כשאחרי 20 דקות של מאש (אני עושה אותו בסיר בישול עצמו בתוך שקית בד גדולה - אין לי מאש טאן) בטמפרטורה של 67 מעלות המדחום הדיגיטלי השתגע וקפץ לטמפרטורות של מעל 100 מעלות. מכיוון שהוא יצא משימוש נאלצתי "לנחש" את הטמפרטורה, לסגור את הסיר ולנסות לשמר את הטמפרטורה ל40 דקות נוספות.

אוקיי, עד כאן נניח שהבירה איכשהו שרדה את הקטסטרופה הזו...

עכשיו מגיע החלק הטראגי:

הכנתי אמבטיית קרח בכיור במטבח והכנסתי אליה את הסיר. חיכיתי וחיכיתי ולא היה נראה שזה ממש מתקרר (שוב, לא היה לי מדחום לבדוק אבל נראה היה שזה לא יורד מתחת ל60 מעלות). כל הקרח כבר נמס.

התחלתי להעביר את התירוש מהסיר למיכל תסיסה הלוך ושוב אלוהים יודע כמה פעמים בתקווה נואשת שזה יקרר אותו. במקרה הטוב, התירוש הגיע ל50 מעלות (וזו הערכה מאוד גסה שלי).

עכשיו, אני לא יודע אם זה טמטום נקי מה שעשיתי או שזה השני טריפלים שהרבצתי אחד אחרי השני במהלך הבישול (כבר לא הייתי במיטבי, נגדיר זאת כך) אבל עמדתי בשלב זה בפני שתי אפשרויות: (א) לסגור את התירוש במיכל ולחכות כמה שעות לפני שאני מגיש את השמרים. (ב) להגיד אלאבבאלה ולשפוך את השמרים ישר לתירוש החם. בגלל שהשמרים כבר הורטבו 20 דקות קודם, ופחדתי להשאיר אותם בכוס לכמה שעות, וכן בגלל יכולת קבלת החלטות עלובה (כפי הנראה), בחרתי באופציה ב!

סגרתי את המיכל עם האיירולוק ולא עברו יותר מכמה דקות עד שהבנתי איזו טעות עשיתי. עברו שש שעות מאז ולא נראית שום עדות להתחלה של תסיסה. בד"כ אני מקבל תסיסה שעתיים-שלוש אחרי ההגשה של השמרים.

כמה עובדות נוספות שעשויות להשפיע:

מדובר בפייל אייל - OG-1.048 (בערך - כמובן שאני לא יכול לומר כי לא יכולתי למדוד טמפרטורה. הערך שציינתי הוא על פי הערכה של מחשבון בירה מהאינטרנט).

הטמפרטורה בדירה היא 21 מעלות כרגע. בשיא הצהריים זה יכול להגיע ל-25 מקסימום.

השמרים שהשתמשתי בהם הם US-05.

 

עכשיו השאלה היא מה לעשות: האם הרסתי את הבירה והיא תאלץ להישפך לביוב? האם השמרים ישרדו את התופת? האם הבירה תצא בסדר? האם הבירה צפויה לצאת מגעילה? האם לחכות 24 שעות לפני שאני מחליט שאין תסיסה? באם עברו 24 שעות האם להוסיף שמרים חדשים (שזו בעיה קשה מבחינתי כי אין לי ואני אצטרך ליסוע במיוחד כדי לקנות)? האם זה לגיטימי לחכות אפילו יותר מ-24 שעות לפני שאני מקבל החלטה?

 

מחכה לתשובות למי שהיה לי נסיון עם משהו מהדברים האלה

תודה,

עומר

Offline

Location

Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

"נסיון עם משהו מהדברים האלה" אני חושב שאף אחד פה עוד לא שבר את השיא שלך.

למה שלא תשב, תרגע, תחשוב, תתארגן לבישול בירה נורמאלי? איך נגשים לבישול בירה  ללא אמצעי קירור סביר? במחיר חומרי הגלם שבזבזת יכולת לבנות צ'ילר לתפארת. כניראה שתמשיך לבזבז חומרי גלם בגלל העקשנות שלא ללמוד. איך ניגשים לבישול בירה ללא מד טמפרטורה איכותי? לא הזבל הזול שנימכר בשתי גרוש? איך זה שניגשים לבשל בירה בלי מאש  טאן סביר? מה זה המאש בסמרטוטים? זה רציני?

הבאת את החובבנות לקיצוניות לא בריאה.

Saint's picture
Offline

Location

נילי
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 04/24/2010

עומר,

   שלב הLAG לפני הבועות יכול לארוך עד 24 שעות. למרות זאת, יש חשש כבד שדי שרפת את השמרים ולכן תקבל סטאוט (בדיחה). אולי לא סטאוט אבל אתה במצב של אונטרפיצינג שהוא לא בריא ויגרום להרבה בעיות.

אני ממליץ לך להוסיף עוד שקית שמרים כשהתירוש יגיע לטמפרטורת החדר.

אמבטית קרח היא הדרך הכי פחות יעילה לקרר בירה. אני ממליץ לך על IMMERSION CHILLER בשלב ראשון. עלותו המוערכת: כ120 שח.

לילה טוב,

סיינט

Offline

Location

Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

תקרא כאן, 10 כללים למבשל בירה ביתית.

Offline
תאריך הצטרפות לפורום: 03/23/2011

קודם כל, גבירותיי ורבותיי, יש תסיסה! היא אמנם לא סוערת כמו שאני בד"כ מקבל בשלב הזה אך השמרים בהחלט לא מתים, הם פועלים ומפיקים ריח פירותי ומשכר (ולא מסריח בשום צורה). שתי השאלות שנותרו כרגע הן (א) האם השמרים מוכי הטראומה יצליחו לסיים את התסיסה כמו שצריך? (ב) האם הבירה תהיה טובה לשתייה בסופו של דבר?

יצאתי עם מספר תובנות מהסשן הזוועתי האחרון:

1) כנראה ששמרי בירה הם יצורים הרבה יותר עמידים ממה שחשבנו.

2) אני לא חוזר לנסות להכין בירה אול-גריין עד שאשקיע בציוד חדש (וכרגע אין לי את הכסף לזה). זה אומר שאו שאחזור למאש-חלקי או שאחדול לבינתיים.

3) אני לא סומך יותר על מדי חום דיגיטליים. בפעם הבאה אשתמש במד כספית פשוט. בדקתי בגוגל חיפוש תחת digital thermometer gone crazy ומסתבר שזה קורה - ואין מה לעשות נגד זה. אל תסמכו על מכונות.

4) לא להגזים עם השתייה תוך כדי הסשן בישול.

5) לא לנסות לקרר את הסיר בכיור יותר - בחיים!

 

לסיכום, נכון לכרגע הבירה, למרות כל האסונות שעברה, תוססת ומבעבעת לאיטה. אם מעניין פה מישהו, לשם המדע שבעניין, לדעת האם השמרים יצליחו לסיים את התסיסה כראוי, ובעוד שבועיים-שלושה אם מישהו ירצה לדעת איזה טעם יש לבירה שעברה מאש בטמפרטורה לא מבוקרת והגשת שמרים בטמפרטורה מאוד מאוד גבוהה, אשמח לשתף.

עוד מוקדם לומר, אבל אם הבירה בסוף של דבר תצא סבירה, ייתכן שלקח נוסף שאפשר ללמוד הוא שהכנת בירה היא אולי דבר יותר גמיש ממה שחלקנו חושבים. ואם היא לא תצא טובה, אז אין ספק שהמסר הוא go by the book.

שיהיה סופ"ש נעים לכולם

נועם - שיבולת's picture

Location

נחל שורק 18
מודיעין
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

עומר,

לגבי הבירה הנוכחית, נראה שאין לך מנוס מלהוסיף שמרים נוספים. גם תפילה לא תזיק.

 אם אין לך שמרים זמינים, תנסה אולי לפנות לליבם של החברים בפורום. אולי יש מישהו שנמצא קרוב אליך.

 

לגבי הלקחים לעתיד:

1. לא כדאי לשתות תוך כדי בישול. בטח לא בירה חזקה.

2. כדי להחזיק יותר ממדחום אחד. אנלוגי.

3. BIAB זה אחלה.

4. אם אין לך איך לקרר ביעילות - אל תקרר. אבל הנסיונות האומללים לקירור בעזרת אמבטית קרח לא יעילים בעליל ורק יוצרים הזדמנויות לבטריות לקפוץ פנימה לביקור.

5. גם אם אתה לא נוהג לרכוש חומרי גלם בכמויות ומעדיף לקנות פר בטצ', כדאי מאד להחזיק מלאי קטן של שמרים. 

 

בתסיסה: סייזון , למביק בחבית אלון. בחבית: בלונד בלגי, בלונד סטאוט, פילס, אוקטוברפסט
Offline
תאריך הצטרפות לפורום: 03/23/2011

לא הבנתי, להוסיף עוד שמרים למרות שיש תסיסה?

נועם - שיבולת's picture

Location

נחל שורק 18
מודיעין
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

כתבתי את מה שכתבתי לפני שקראתי את מה שכתבת (כתבנו די במקביל).

מכיוון שיאן לך כרגע שמרים, אז אל תסע במיוחד, אבל יש סבירות גבוהה שהרגת חלק גדול מהשמרים בגלל הטמפ' הגבוהה.

בהנחה שהבירה לא "גדולה" מידי, אז כנראה שהכל יהיה בסדר, אבל כפי שפרננדו כתב, אתה במצב של under pitch.

 

וכן, אתה צודק, בישול בירה הוא תחביב די סלחני. אולי הבירה לא תצא מצויינת, אבל היא כנראה תצא ברת שתיה ואתה, לכל הפחות, תהנה ממנה.

 

בתסיסה: סייזון , למביק בחבית אלון. בחבית: בלונד בלגי, בלונד סטאוט, פילס, אוקטוברפסט
Offline
תאריך הצטרפות לפורום: 03/23/2011

יש משהו שאני לא מבין. אם אני ב-under pitch זה אומר שאין מספיק שמרים מתפקדים בבירה, נכון? האם זה לא אומר שזה פשוט יאט את התהליך, או שזה אומר שהם לא יצליחו לסיים את העבודה וישאירו FG גבוה?

נועם - שיבולת's picture

Location

נחל שורק 18
מודיעין
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

מתוך אתר WYEAST:

 

Effect of Pitch Rate on Beer Flavor

Pitch rates, in addition to strain, temperature, and gravity, make a dramatic difference in the final flavor and aroma profile of any beer.  The pitch rate will have a direct effect on the amount of cell growth during a fermentation.  Cell growth decreases as pitch rates increase. Ester production is directly related to yeast growth as are most other flavor and aroma compounds.

A low pitch rate can lead to:

  • Excess levels of diacetyl
  • Increase in higher/fusel alcohol formation
  • Increase in ester formation
  • Increase in volatile sulfur compounds
  • High terminal gravities
  • Stuck fermentations
  • Increased risk of infection

High pitch rates can lead to:

  • Very low ester production
  • Very fast fermentations
  • Thin or lacking body/mouthfeel
  • Autolysis (Yeasty flavors due to lysing of cells)

With some beer styles, where a complex ester profile is desirable (German Wheat) it can be beneficial to under pitch.  Over pitching can often lead to a very clean beer lacking an ester profile (banana).  This is a common problem with subsequent generations of Wyeast's Weihenstephan Weizen #3068.  Conversely, beers that require a clean profile should be pitched an an increased rate.

 

בתסיסה: סייזון , למביק בחבית אלון. בחבית: בלונד בלגי, בלונד סטאוט, פילס, אוקטוברפסט

Location

בנימינה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

אם הגשת ב-50 מעלות השמרים לא היו שורדים ואם כן באחוזים נמוכים

אם הגשת בארבעים הם שרדו ווהם אוהבים את הטמפרטורה הזאת ואין חשש לאנדר-פיץ'

 

מאחר ואנחנו לא יודעים בכמה הגשת - לדעתי, במידה ואתה יכול להשיג ב-24 שעות הקרובות,  לא מאוחר להוסיף שמרים 

 

בכל מקרה בהצלחה וספר איך יצא - אפשר ללמוד המון מהסיפור שלך - תודה שחלקת אותו איתנו

Offline
תאריך הצטרפות לפורום: 03/23/2011

אוקיי, היום אחרי 8 שימים מיום הביקבוק, הבחנתי בכך שהבירה כבר נעשתה צלולה לגמרי בבקבוק ולא הצלחתי להתאפק ופתחתי בקבוק ראשון כדי לטעום. להלן הרשמים:

מזגתי את הבירה לגביע צ'אליס, התפתח ראש קצף לבן, גדול ויפה. בועות גז גדולות ויפות שניתזות לעבר ראש הקצף. הבירה צלולה מאוד ויש לה צבע זהוב מושלם (ז"א, בדיוק לאן שכיוונתי). עד כאן הכל 100%.

הרחה ראשונית גילתה ריח פירותי, חמצמץ מעט אשר חלף ונעלם אחרי שניות מעטות בכוס (אך רמז לניחוח החמצמץ נשאר עד הסוף).

עכשיו הטעימה: גיזוז בינוני-חזק (כמו שרציתי), גוף קל-בינוי (גם כמו שרציתי). הבירה עדיין מאוד "ירוקה" ויש לה טעם מאוד גס של תירוש מאוד מכושת (כן, כן, אני צריך לחכות עוד איזה שבועיים, אני יודע). באופן מאוד מפתיע, למרות ה-pitch בטמפ' הגבוה ולמרות טמפ' התסיסה הגבוהה יחסית לאורך התסיסה (7 ימים בסה"כ) אין כמעט פירותיות מורגשת בטעם. למרות שהבירה מכושתת כולה ב-cascade (מרירות, טעם וארומה) לא ניתן להבחין בטעם האשכולית האופייני של הקסקייד, אלא במין טעם גס של תירוש שהורתח עם כשות. כמו כן, המרירות חזקה מדי לטעמי, למרות שלא השתמשתי ביותר מדי כשות ולמרות שאני לא חושב שיחס ה-IBU לו-OG שונה מהצפוי (אני מתכוון שאחוז האלכוהול שיצא מהבירה, למרות המאש המקולקל, יצא תקין ואף גבוה מהצפוי). אין כמעט מתיקות מורגשת בפה, הבירה די יבשה (שוב, כמו מה שכיוונתי אליו) עם סיומת מרירה למדי. למרות שהיא עדיין "ירוקה", היא הייתה מאוד ברת שתייה ומבחינת כל המאפיינים הכלליים הגסים - כמעט לגמרי מה שכיוונתי אליו, פרט למרירות טיפה חזקה מדי. לא אאריך (ז"א אחפור) יותר מזה על הטעימה עצמה אבל אשתף אתכם בתיאוריות שלי אשר מסבירות למה למרות כל הבלאגן בסה"כ התוצר יצא מוצלח:

1) לגבי המאש, יצא לי לקרוא באינטרנט שבשלנים שמבשלים בסיר בשיטת BIAB לעתים קרובות עושים מאש של לא יותר מחצי שעה. כנראה שזה בגלל שבשיטה זו נוטים לערבב את המאש הרבה יותר מאשר במאש בצידנית. אני עשיתי את המאש בטמפ' מבוקרת של 66 מעלות למשך 20 דקות בערך ומשם התקלקל המדחום ופשוט כיסיתי את הסיר וניסיתי לשמר את הטמפרטורה. אני מאמין שמהשלב שבו המדחום התקלקל כבר רוב העמילנים הומרו ולטמפ' בזמן הנוסף שנותר הייתה פחות השפעה על הגוף או על המתיקות של הבירה.

2) לגבי טמפרטורת התסיסה, כנראה שזה לא כזה נורא להגיש בטמפ' כ"כ גבוהה. אני חייב לציין שהתסיסה התחילה מאוד מאוחר יחסית למה שאני רגיל - בד"כ לוקח לתסיסה 3-5 שעות להתחיל והפעם לקח לה 24 שעות. עם זאת, עד שהפעילות התחילה התירוש כבר התקרר פחות או יותר לטמפ' החדר ולכן לא הייתה שום בעיה במשך התסיסה. שום ריחות מוזרים או טעמים מוזרים לא הורגשו בבירה ולפי התחושה שלה (מבחן ה"עד כמה מסתובב לי הראש אחרי שליש") היא אכן תססה עד הסוף ואולי אפילו יותר מהצפוי - היא מאוד יבשה ולפי התחושה יש בה יותר מ-5% abv, אפילו לכיוון ה-6 (:

אגב, אין שום סממן של אנדר-פיץ': לא בטעם, לא בריח, ולא בגרביטי הסופי.

בקיצור, בפעם הבאה אהיה זהיר יותר בעת בישול counter top all grain - אבל כן למדתי שאפשר לעגל פינות בבישול במידת הצורך וזה לא יהיה כל כך נורא. הדבר העוד יותר מפתיע שדווקא המרירות וטעמי הכשות הם הפרמטרים היחידים שחרגו ממה שכיוונתי אליו והם אפילו לא קשורים לשום דבר ממה שהתפקשש בעת הבישול.

אם יעניין פה מישהו, הוא מוזמן יהיה לפנות אליי בעוד שבועיים-שלושה אחרי שאטעם את הבירה שנית ואוכל לספר לו אם היא אכן גדלה להיות בירה לתלפיות.

Offline

Location

Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

למדת שזה בסדר לעגל פינות....

עברו רק 8 שימים, חכה חודש, חודשים

נועם - שיבולת's picture

Location

נחל שורק 18
מודיעין
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

עומר,

תודה על העדכון. יופי של פוסט.

היופי שבבישול בירה הוא שזה באמת תחביב די סלחני. בסופו של דבר יוצאת בירה והיא ברוב המקרים לא רעה.

אם הבירה כבר מוגזת, שים כמה בקבוקים במקרר ליישון קר של כמה שבועות. 

בתסיסה: סייזון , למביק בחבית אלון. בחבית: בלונד בלגי, בלונד סטאוט, פילס, אוקטוברפסט