הגדרת פרופיל הציוד לבישול AG בתוכנת בירסמית' 2.0

BeerSmith2 'Equipment Profile' set-up for new all-grainers

What figures should new users start with in their equipment profile? 

http://www.beersmith.com/forum/index.php/topic,5140.0.html 

 

Note: chiller-AUS also has information on equipment profile set-up here .

 

תירגם: אמיר שלו

הערה: הערכים במאמר הם ב- gal  . לדוגמא   5gal   (18.93 ליטר). בתרגום להלן הנחתי ערך של   19   ליטר ושאר הערכים בהתאמה (א.ש).

 

החלק הקשה ביותר ב- BeerSmith2   עבור מבשלי All-Grain   חדשים הוא לדעת באילו ערכים להשתמש בפרופיל הציוד שלהם וההבנה של הלוגיקה מאחורי ערכים אלו. אף תוכנה לא יכולה לספק הבנה מיידית של תהליך מבשול All-Grain  , שלא לדבר על המתמטיקה, כך שמשתמש חדש חייב להתכונן להשקעת זמן בלימוד עצמי.

 

המאמר שלהלן יביא את פרופיל הציוד (  'Equipment Profile'  ) שלך לנקודת פתיחה טובה. משתמש חדש ייאלץ לבצע הרבה מדידות במהלך 5 מבשולים או יותר לפני שיוכל להתאים את הערכים. מבשול יחיד לא ילמד אותך כלום לגבי הערכים, ממוצע של 5 כן.

נטפל בפרופיל הציוד רק בשדות הקשים ביותר להבנה ואמדן למשתמש החדש. פירוט על שאר השדות ניתן למצוא בעזרה : BeerSmith2 help file and video.

 

נתחיל

 

ראשית לך ל- Profiles   ובחר Add Equip  . כעת הקלד שם לפרופיל הציוד. אני בחרתי   'Sample Beginner Equipment Profile.'

להלן רשימת השדות בהם נטפל:
Bottling Volume
Fermenter Loss
Batch Volume
Loss to Trub and Chiller
Boil Off
Boil Time
Brewhouse Efficiency (and how it can be derived from 'Mash Efficiency')

Bottling Volume   – נפח הביקבוק

עם כמה בירה אתה מעוניין לסיים בבקבוקים/קגים. 19 ליטר הוא ערך מקובל ונשתמש בו בדוגמא שלנו.

לא ניתן להקליד לשדה זה, מאחר והוא מחושב אוטומטית משני המספרים הבאים.

 

Fermenter Loss   – אבדן מיכל התסיסה (פרמנטר)

כאשר הבירה תוססת הרבה משקעים מצטברים על קרקעית מיכל התסיסה. רוב האנשים מעריכים בחסר אבדן נפח זה. בפרופיל שלנו נאפשר מרווח נשימה, אבל היתרון הוא שזה יאפשר לך להעריך את הפסדי הציוד האמיתיים שלך מהר יותר ובקלות יתר. זה גם אומר שאתה אמור להיות מסוגל להעביר תירוש ובירה צלולים ולא מעוננים מלכלוך לבקבוקים/קגים. ובכן אאפשר לאבדן זה 1.9L  . הקלד ערך זה לשדה   'Fermenter Loss'  .

 

Batch Volume (Also known as 'Batch Size' in BeerSmith2.)   – נפח האצווה

חשוב להבין שלמושג זה משמעויות שונות למבשלנים שונים ובתוכנות שונות. אין הגדרה תקנית בינלאומית.  ב- BeerSmith2   הערך מוגדר באופן ברור כנפח שאתה מעוניין להכניס לפרמנטר. אם תסתכל על ' Batch Volume  ' תראה שם   5gal   או   18.93L   כברירת המחדל של BeerSmith2  . מאחר ואנחנו מעוניינים לסיים עם 19 ליטר בבקבוקים, יש להוסיף את אבדן הפרמנטר שלנו כדי להגיע לגודל האצווה (  'Batch Size'  ).

לכן הקלד L  20.9 לשדה ' Batch Volume  '.

 


Loss to Trub and Chiller
   – הפסד למשקעים ומסנן

בסוף כל רתיחת AllGrain    (AG  )נשארים משקעי סיר (Kettle Trub ). הם כוללים hop break ומוצקים נוספים. רצוי למנוע העברת מוצקים אלו לפרמנטר ככל הניתן, אולם נאפשר זאת. חלק מהמבשלנים משתמשים בשיטות מתוחכמות לניהול משקעים, על מנת להפחית הפסד זה למינימוום.

Whirlpooling (ערבול), גרביים לכשות ומסננים הם דרכים כדי להשיג זאת. רוב מבשלני AG החדשים טועים בהערכת חסר להפסדי המשקעים. אלו יכולים להיות גבוהים, במיוחד כאשר לא משתמשים בשיטות לניהול משקעים. אני אאפשר הפסד גדול למשקעים ומצנן, אבל במספר מקרים כולל מבשול עתיר כשות, הפסד זה עשוי לא להיות גדול מספיק.

הקלד 4.7L.

 

Boil Off – אידוי

 

כמות הנוזל שהתאדה בין תחילת הרתיחה לסיומה.יכול להשתנות מאד בין מבשול למבשול. לדוגמא מבשול ביום חם, יבש ועם רוח  יגביר את האידוי, כך של מבשלים חדשים לבצע מס' מבשולים כדי להכיר זאת.

בהנחת אותם תנאים אטמוספריים וכו', הגורם העיקרי המשפיע על האידוי הוא שטח הפנים של הסיר שלנו. בעבר אספתי מס' תרשימים ממס' מבשלנים וכתבתי נוסחה בה ניתן להשתמש, לפחות כדי לבצע ניחוש מושכל לגבי רמת האידוי, בהתבסס על קוטר הסיר.

אראה חישוב זה בהמשך, אבל הכל מבוצע אוטומטית בקובץ האקסל המצורף.  Sigurður Guðbrandsson גם הכין כלי מקוון כאן. הקלדת קוטר הסיר ומשך הרתיחה מניב הערכה לכמות האידוי.

בדוגמא שלנו אניח סיר בקוטר 40 ס"מ ורתיחה של 90 דק'. שימוש באקסל או בכלי המקוון יניב את הערך 8.1L אותו נקליד לשדה – ' 'Boil Off.

 

 

Boil Time – משך הרתיחה

כפי שהוזכר נשתמש ברתיחה של  90 דקות בפרופיל שלנו. זהו זמן טוב לשימוש למבשלנים לא מנוסים, מאחר ויכול לפתור בעיות HAZE ובעיות אחרות, הקורות לעיתים נדירות ברתיחה של 60 דק'. אם תבחר ברתיחה קצרה יותר, לדוגמא 60 דקות, זכור לשנות את  שדה ה- 'Boil Off' למעלה ל- 5.38L. לדוגמא שלנו הקלד 90 לשדה 'Boil time'.

 

Brewhouse Efficiency  - נצילות המבשלה (ואיך ניתן לחלץ אותה מנצילות המאש - 'Mash Efficiency')

כמו 'batch size' במילה עיילות לא משתמשים טוב בעולם המבשול. למעשה יש הרבה סוגים של נצילות. הנפוצים הם: 

'mash efficiency,' 'efficiency into boiler,' 'efficiency into kettle,' 'post-boil efficiency' 'efficiency into fermenter' and 'efficiency into packaging.'

בשעה שכל הנ"ל מוגדרים היטב, אין הגדרה בינלאומית מוסכמת למונחים:  'Brewhouse Efficiency' or 'Efficiency'. שוב לעיתים קרובות  למונחים אלו משמעות שונה בתוכנות שונות ולמבשלנים שונים. זה יכול להקשות על מבשל חדש מגרעינים (AG).

כאשר BeerSmith2 אומרת 'Tot Efficiency' or, 'Brewhouse Efficiency,' היא מתכוונת לנצילות לתוך הפרמנטר. לדוגמא 'נצילות המבשלה' בפרופיל שיצרנו כאן תהיה נמוכה, מאחר ואנחנו "מבזבזים" הרבה תירוש עם הערך הגבוה של 'אבדן למשקעים ומסנן' שקבענו למעלה.

 

אז מה יעשה מבשלן AG חדש?

ראשית יש לבצע ניחוש מושכל של 'נצילות המאש', שהוא זהה ל'נצילות לתוך הסיר', אשר למעשה קרוב מאד ל'נצילות לאחר רתיחה'. מאחר ונצילות המאש לא נכללת עבור 'אבדן למשקעים ומסנן' , השינויים בין מבשלנים, המשתמשים באותה שיטת AG, הינם נמוכים יותר.

בדומה ל- boil-off, לא ניתן לחזות את נצילות המאש עד שנבצע מס' מבשולים. יש לבצע ניחוש מושכל, כאמור, ולהמשיך משם. אני מציע שכל מבשלני AG החדשים יתחילו עם אחת מיעילויות המאש הבאות:

 

High Efficiency Equipment = 85% 'Mash Efficiency' (e.g. fly sparging)
Medium Efficiency Equipment = 80% 'Mash Efficiency' (e.g. BIAB)
Low Efficiency Equipment = 75% 'Mash Efficiency' (e.g. batch sparging)

שים לב שאין להתגאות בנצילות מאש ואין פירושה בירה טובה יותר. כל השיטות ייצרו בירה מעולה ולנצילות המאש אין שום קורלציה לכך. יחד עם זאת, שימוש בערכים אלו ייתן לך נקודת פתיחה.

 

עבור BeerSmith2 נדרש להכניס Brewhouse Efficiency''. אם כך, איך נמיר


'mash efficiency' to 'Brewhouse Efficiency'?
החישוב הוא די פשוט ויצויין בהמשך. זהו חישוב זהה עבור נצילות מאש, אבל 'הפסד למשקעים ומסנן' מופחת מהנפח. החישוב מתבצע אוטומטית בגליון העבודה המצורף או בכלי מקוון.

 

בדוגמא שלנו, אניח שנבצע BIAB (בישול בשק) ולכן אקליד 80 לשדה- 'Mash Efficiency'  ו- 4.7L לשדה 'Loss to Trub and Chiller' בגליון העבודה או הכלי המקוון.

התוצאה היא נצילות מבשלה של 65.2% ולכן הקלד 65.2  לשדה 'Brewhouse Efficiency' ב- BeerSmith2 Equipment Profile.

 

השלמת הפרופיל

 

תראה את הוידאו של בראד כאן וקרא את קובץ העזרה של BeerSmith ב 'Equipment Profile' set-up. ערוך את כל השינויים הסופיים לערכים בפרופיל והקלק 'OK'.

 

אם השתמשת באותם ערכים כמו בדוגמא הפרופיל שלך ייראה זהה לזה שצרפתי כאן ומכונה: 'Sample Beginner Equipment Profile'.

 

מה לעשות כעת

אל תשנה את הערכים בפרופיל זה לפני שתשלים 4 או 5 מבשולים, או שתהיה משוכנע שביצעת שגיאה בסיסית (ראה אזהרה למטה). כפי שצוין לעיל מבשול יחיד לא יגיד לך כלום. לדוגמא, אם השגת יעילות מאש גבוהה או נמוכה, איך תדע שזה לא נובע מאחת משבע הסיבות המפורטות כאן? אם האידוי היה גבוה מאד, האם זה בשל תנאים של חום, רוח, יובש ביום המבשול או אולי מדידות נפח שגויות?

מבשלן חדש חייב לבצע הרבה מדידות בלפחות 5 מבשולים כדי להכיר את הציוד שלו. להלן ארבע שתוכל לבצע בכל מבשול. כל מדידה תעזור לאשר את האחרות.

  1. Mash Efficiency – נצילות המאש: מדוד נפח וצפיפות בתחילת הרתיחה (ודא שהתירוש מעורבב היטב. כסה את מדגם התירוש החם על מנת למנוע אידוי בזמן הקירור.
  2. Post-Boil Efficiency – נצילות לאחר הרתיחה: כמו סעיף קודם אבל נמדד בסוף הרתיחה. בממוצע זהו הערך הקרוב ביותר לנצילות המאש. ערך הנצילות לאחר הרתיחה, שאתה מודד כאן יאפשר לך גם לחשב ולאשר את מידת האידוי (boil-off).

 

  1. Brewhouse Efficiency  - נצילות המבשלה: מדוד נפח וצפיפות התירוש בפרמנטר.

 

  1. Loss to Trub and Chiller – הפסד למשקעים ומסנן: מדוד את הנפח שנשאר בסיר (ובצ'ילר אם סיבוב מנוגד) אחרי העברה לפרמנטר. הקלדה של ערך זה ושל נצילות המבשלה לגליון העבודה המצורף, לכלי המקוון או לשדות המתאימים ב- BeerSmith2 תסייע באימות נצילות המאש.

ביצוע מדידות אלו ימקצע אותך בקריאת נתונים ויאפשר לך להבין במהירות רבה יותר ששינויים בין מדידות ומבשולים יחידים אינם נדירים. לאחר השלמת אותם 5 מבשולים יהיו לך נתוני בסיס מעולים, אשר מהם תוכל לייצר את "פרופיל הציוד" שלך.

 

אזהרה

שינוי ב"פרופיל הציוד" ללא איסוף אמין של ממוצעי נתונים צפוי לגרום בעיות. לדוגמא, אם תחליט להקטין את ערך ה- 'Loss to Trub and Chiller' שלך, האם ברור לך לאחר שלמדת שאתה חייב גם להגדיל את ערך ה- 'Brewhouse Efficiency' שלך, מאחר ולמערכת יש כעת "נצילות לפרמנטר" גבוהה יותר?

משחק עם ערכי נפח או 'Brewhouse Efficiency' במסגרת מתכון אף הוא מסוכן עבור משתמש חסר ניסיון, לכן היזהר! תמיד שמור העתק של המתכון לפני שינויים.

 Sample Beginner Equipment Profile.bsmx (1.23 kB )
 BeerSmith2 Equipment Profile Set-Up Helper 1.3.xls (26 kB )

 Beersmith 2 Equipment setup.pdf (85.69 kB )

 

Re: BeerSmith2 'Equipment Profile' set-up for new all-grainers.

Estimating Boil-Off from the Kettle Diameter

In metric, the estimate is...

Litres per hour boiled off = pi*(diameter of kettle in cms/2)*(diameter of kettle in cms/2)*0.00428.

So, for the 40 cm pot we used in our sample profile above, the calculation was...

Litres per hour boiled off = 3.14159*40/2*40/2*0.00428 = 5.38 L/Hr

Deriving 'Brewhouse Efficiency' from 'Mash Efficiency'

The formula is...

BeerSmith2 'Brewhouse Efficiency' = 'Mash Efficiency'-('Loss to Trub and Chiller'/('Loss to Trub and Chiller'+'Batch Volume')*'Mash Efficiency')

So, for the sample profile used in the post above, the calculations was...

'Brewhouse Efficiency' = 80-(4.73/(4.73+20.82)*80=65.2% 

דניאל אלמן's picture

Location

כפר דניאל
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/06/2011
חידוד בנוגע ל-EQUIPMENT

גליתי באג בתוכנה,

הנפח הבישול עבור המתכון הינו BATCH VLOMUE למרות שהוא צריך להיות BATCH VOLUME כולל את הנפח המת בסיר הבישול. וזאת בכדי למנוע דילול של המתכון המתוכנן בתוכנה לעומת המתכון בפועל

בכדי לתקן את זה הגדרתי מעט שונה:

את BATCH VOLUME הגדרתי כנפח הכולל שנשאר בסוף הבישול בסיר כולל נפח מת שלא יעבור למיכל תסיסה. זה הוא נפח הבישול BATCH VOLUME המעודכן ע"פ המציאות

לו לא הייתי עושה זאת המתכון היה מתייחס לנפח בישול של 24 ליטר שזה מה שאני רוצה שייכנס למיכל התסיסה,למרות שבפועל יש 28.5 ליטר (24 למיכל תסיסה ועוד 4.5 שנשארי בסיר)

ואז המתכון היה יוצא מעט מדולל, המרירות מעט נמוכה, הצבע מעט חלש, האלכוהול יותר נמוך וכדומה.

הגדרתי בתור FERMENTER LOSS גם את הנפח המת בסיר הבישול וגם את משקעי התסיסה ובך אני מקבל נפח בקבוק אמיתי.

מקווה שזה עובר לכולם

Theres nothing like a good brew

נועם - שיבולת's picture

Location

נחל שורק 18
מודיעין
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010
אבל

אבל לכאורה יש שדות להגדיר גם פחת בסיר וגם פחת במיכל התסיסה. 

בתסיסה: סייזון , למביק בחבית אלון. בחבית: בלונד בלגי, בלונד סטאוט, פילס, אוקטוברפסט
דניאל אלמן's picture

Location

כפר דניאל
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/06/2011
פחת בסיר בישול ופחת בתסיסה

בוא נסכים על הגדרת BACH VOULME: זה הנפח של התירוש הכולל בסיר הבישול בסוף הרתיחה ואחרי הקירור לפני מעבר לדלי תסיסה והוא כולל בתוכו את הנפח המת של סיר הבישול,(

בבישול עם הרבה כשות כמו IPA יש לקחת בחשבון ספיגת מים ע"י כשות שז בדרכ נכנס לנפח המת של סיר הבישול)

 

נכון שכל פחת מוגדר בנפרד, וזה כנראה לצרכי נצילות בישול בלבד.

כדי להתאים את התוכנה למציאות שבה ה-BATCH VOLUME זה בעצם כמות התירוש שמכניסים למיכל תסיסה+הנפח שנשאר בסיר הבישול.

ה-BOIL VOULME יחושב מה-BATCH VOLUME+נפח אידוי+נפח מ בצנרת.

נפח מים כללי יחושב ע"פ BOIL VOLUME+נפח מת במאש טן+נפח צנרת+נפח שנספגו בגרעינים.

זה הכל.

במיד ולא תעשה את זה, תקבל מתכונים מדוללים שכן במציאות נפח התירוש בסוף הבישול יהיה גדול מה-BATCH VOULME

Theres nothing like a good brew

נועם - שיבולת's picture

Location

נחל שורק 18
מודיעין
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010
אצלי אין נפח מת במאש טאן ואין

אצלי אין נפח מת במאש טאן ואין נפח מת בצנרת .

השבוע בישלתי (יחד עם שחר - בנימינה) בטצ' כפול. נפח בסוף הבישול 50 ליטר. נפח שנכנס למיכל התסיסה 46 ליטר. גרויטי 1.056 בדיוק ע"פ התכנון (מ 11080 גרם גרעינים).

 

בתסיסה: סייזון , למביק בחבית אלון. בחבית: בלונד בלגי, בלונד סטאוט, פילס, אוקטוברפסט