התפרצות בקבוקים

6 תגובות [לתגובה האחרונה]
אור - הדרים's picture

Location

תל אביב
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 12/21/2011

שלום,

 

בבישול האחרון שלי (טריפל בלגי) נתתי לתירוש לתסוס שבועיים ומבלי לבדוק אם התהליך התייצב ביקבקתי (הגיע לערך של 1.020 מערך של 1.06)

מדובר על תירוש עם מלטודקסטרין (אל תתפסו אותי באיות) כך שהוא לא אמור להתפרק ע"י השמרים.

כאשר אני פותח את הבקבוקים (כעבור שבועיים/חודש ומעלה) הקצף יוצא מהם באיטיות (גולש)

התסיסה היית בטמפ' נמוכה מהמומלצת (18 מעלות לעומת 25) האם יכול להיות שזה נגרם בעקבות תסיסה שלא הסתיימה?


דגן - הדובים's picture

Location

רעננה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

שאלה - כמה סוכר הוספת לתסיסה שניה (בגר' לליטר)?

בכל אופן, ההצעה שלי היא כזאת - תקריב בקבוק אחד: פתח אותו, שים את הבירה במשורה ותן לו לעמוד עד שכל הגז ישתחרר. אח"כ בדוק גרביטי ותראה אם המשיך לרדת מתחת ל-20. אם כן, זה סימן שביקבקת לפני סיום התסיסה.

Elly's picture
Offline
תאריך הצטרפות לפורום: 11/07/2011

אפשרות נוספת ופחות אופטימית היא  זיהום מסוג "gusher"

Gusher Infection However, the sustained bubbling is often due to "gusher type" infection. These infections can occur at any time and are due to wild yeasts or bacteria that eat the higher order sugars, like dextrins. The result in the fermentor is a beer that keeps bubbling until all of the carbohydrates are fermented, leaving a beer that has no body and very little taste. If it occurs at bottling time, the beer will overcarbonate and will fizz like soda pop, fountaining out of the bottle.
Cure:
Improve your sanitation next time.

בכל מקרה(גם אם יש יותר מידי סוכר לשמרים וגם אם יש זיהום שיכול לאכול סוכרים אחרים) יש סיכון שהבקבוקים ימשיכו לתסוס עד כדי פיצוץ אז נראה לי שכדאי לכל הפחות לדאוג שהם מאוכסנים כך שזה לא יהיה מסוכן

דגן - הדובים's picture

Location

רעננה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

נכון, בהחלט יכול להיות גם שהגושינג נובע מזיהום. הדרך הטובה ביותר לשלול זיהום היא באמצעות ריח וטעם.

הדרישות הן קצת ניסיון והרבה ביקורת עצמית. מה שתרצה לחפש זה ריח/טעם של חומץ או חלב חמוץ.

 

אור - הדרים's picture

Location

תל אביב
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 12/21/2011

היי דגן,

עשתי מה שהצעת, יצא צפיפות של 1.015 (במקום 1.02 שהיה בהתחלה) זה מסביר את עודף הגזים.

אני שם 3/4 כוס סוכר תירס. הנה תמונה להתרשמות..

דגן - הדובים's picture

Location

רעננה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

אז למדנו שהתסיסה לא הסתיימה כשביקבקת. אין חוקים ב"כמה זמן לוקחת תסיסה" ולפעמים צריך סבלנות עד שהתסיסה מסתיימת כמו שצריך. זה לקח חשוב לבישולים הבאים.

בנוסף, הערה קטנה: בבישול בירה הכמויות חשובובות מאוד. אני מציע לך למדוד הכל, כולל את הסוכר, במשקל (גרם) ולבדוק את עצמך בפרמטר של גר' לליטר. לא תמיד כמות הבירה שלך בסוף התסיסה תהיה זהה ותהיה חייב להתאים את כמות הסוכר לכמות הבירה שלך.

Elly's picture
Offline
תאריך הצטרפות לפורום: 11/07/2011

 

אור קראתי שוב את הפוסט הראשון שלך אין לי ניסיון רב בבירות בלגיות אבל שמתי לב לכמה דברים שאני חושב שאולי כדאי שתבדוק בבישול הבא. קודם כל הצבע נראה מצוין וזה לא תמיד פשוט בבירות בהירות. הצפיפות ההתחלתית נראית לי נמוכה לסגנון (כלומר לא בטוח שזה ממש טריפל אבל אם זה טעים לך אז זה לא ממש חשוב). בבירות בלגיות הרבה מהטעמים המיוחדים של הפירות והתבלינים מגיעים מהשמרים ומצריכים תסיסה בטמפרטורה גבוהה אז סביר שהבירה יצאה נקייה יחסית(שוב אם זה מה שאתה רוצה אז מצוין). ממעט הניסיון שיש לי ודגן בבקשה תתקן אותי אם אני טועה בד"כ שבועיים ב18 לבירה 1.060 עם רוב שמרי האייל שיש כאן זה מספיק (בכל מקרה חשוב למדוד ולודא) אז ככה שיש לי חשד שהיו אחד משני בעיות נוספות או שהייתה נפילת טמפרטורה שגרמה להרבה מהשמרים לשקוע (לי זה קרה וגרם לבירה להמשיך תסיסה איטית למשך כ4 שבועות) או שלא היה מספיק חמצן מה שיכול גם להסביר את המשך התסיסה בבקבוק כי נכנס עוד קצת חמצן במהלך הבקבוק. יש מאמר קצר שסוקר את השיטות הפשוטות לאוורור התירוש שאני נהניתי ממנו. מקווה שזה עוזר ובהצלחה בבישול הבא

אלי