שאלה בנוגע לשימוש בהידרומטר

3 תגובות [לתגובה האחרונה]

Location

ראש העין
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 02/08/2013

אני עומר מבשל צעיר.

לאחרונה רכשתי הידרומטר, בפעמים האחרונות השימוש היחידי שעשיתי במכשיר היה מדידה אחת במיכל התססה בסוף הבישול ומדידה אחת לאחר שבועיים לפני הביקבוק (למען חישוב אחוזי אלכוהול). לפי תשובות כאלה ואחרות המפורסמות בפורם הבנתי שיש למדוד את הגרביטי בכמה שלבים בהכנה.

אשמח אם מישהו יוכל לעשות לי קצת סדר ולומר לי באילו שלבים בדיוק יש לבצע מדידה .

תודה מראש

גיל's picture
Offline

Location

מאור
מאור
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 05/04/2010

הי עומר,

אין הגבלה על מספר הפעמים של בדיקת הצפיפות באמצעות הידרומטר. אפשר ומקובל לקחת קריאה בסיום הבישול כדי לדעת את הצפיפות המקורית (OG). אחר כך, במהלך התסיסה ניתן (אבל ממש לא חובה) להוציא כמות לדגימה כדי לוודא שאכן יש תסיסה ולקראת סיום התסיסה ניתן להשתמש בקריאת ההידרומטר כדי לוודא שהיא אכן הסתיימה - אם בשתי קריאות רצופות (יום אחר יום) תקבל קריאה זהה, סימן שהתסיסה הסתיימה. לבסוף, לפני הביקבוק גם נהוג לקחת קריאה כדי לקבל את הצפיפות הסופית (FG) ובהנחה שלקחת גם קריאה של ה-OG תוכל לחשב את אחוז האלכוהול בבירה. אני באופן אישי לוקח קריאה אחת בסיום הבישול ואחת בביקבוק. בסופו של דבר, כל קריאה מצריכה לקחת דגימה של בירה שאחר כך שופכים וזה הפוך למטרה שלנו, לא?

בגדול: RDWHAHB

גיל

מעוניין לחלוק שק לתת חיטה - צרו קשר כאן או בנייד 054.261.0303

www.bronsteiner.com

Location

ראש העין
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 02/08/2013

דבר ראשון תודה רבה על המידע,

דבר שני בבאץ' האחרון לקחתי דגימה בסוף הבישול ודגימה לפני ביקבוק. יותר מאוחר כאשר הבירה הייתה כבר בבקבוקים גיליתי שכמות האלכוהול לא תואמת את הכמות שאמורה להיות בסוג הבירה שבישלתי (טריפל). האם נהוג למדוד לקראת סוף התסיסה ולהחליט האם לתת לה לתסוס עוד?

האם ניתן לחטא את ההידרומטר ופשוט להניח אותו בתוך המיכל התסיסה במקום כל פעם להוציא כמות דגימות של הבירה כמו שהזכרת?

דגן - הדובים's picture

Location

רעננה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

המבשל לא מחליט על סיום התסיסה, השמרים מקבלים החלטה על כך ואתה רק מקבל אינדיקציה על החלטתם. ניתן לשער מה יהיה הגרביטי בסיום התסיסה (FG) בקירוב לא רע בהתאם לשמרים, לגרביטי בתחילת התסיסה (OG), להרכב הגרעינים (Grain Bill) ולפרופיל המאש (ב-All Grain) וניתן לבדוק ולהשוות למה לצפי המחושב. הזמן להשפיע על אחוז האלכוהול של הבירה הוא ביום הבישול ולא בשלב מאוחר יותר.

ולגבי התאמה לסגנון - זה באמת הדבר הכי פחות חשוב בבירה. הרבה יותר חשוב שהיא תהיה טעימה ומהנה. לא כל בירה מתאימה לסגנון מסויים וזה לא עושה אותה פחות טובה.

ולגבי טבילת ההידרומר במיכל התסיסה עצמו - ממש לא רצוי. חבל לסכן בישול שלם בשביל לחסוך בקבוק אחד. ממילא כל בדיקה היא הזדמנות להריח ולטעום את הבירה - אלה בדיקות שהן לא פחות חשובות מבדיקת הגרביטי עצמה.