DIY חדש שלי שאוטוטו מסתיים.
1) מקרר מזיגה תרם הושלם. מחכה לחביות וברז נוסף.
2) MASH TUN - מתחיל לבשל אול גריין. תאחלו לי בהצלחה.
נראה מצויין!
תודה.
רק ממש לא גמור יש להוסיף ברז נוסף וחביות.
התמונות ברורות או שרק לי לא?
היי רועי,
יהיה נחמד וברוח הפורום, לשתף לא רק בתמונות אלא גם בחלקים ובדרך ההכנה\הרכבה\בנייה ותכנון. ככה נוכל כולנו להשכיל, לקבל רעיונות איך לבנות ציוד לבישול בירה נכון ומתאים יותר וגם לייעץ אחד לשני מניסיון ולמנוע בעיות וטעויות של כאלה שכבר חוו, הדבר נהוג פה בפורום, אך אם התחלפות ההאנשים (ומאז שהנזיר יצא לפנסיה והמהנדס הרוטן יצא לדרך העצמאית) הנפח של השיתוף צומצם, הגיע הזמן לחדש את הרוח במפרשים גם של נושא זה.
תודה
(איפה רמד תוכן כשצריך אותו?)
לא בטוח שרמד התוכן שותף לדעתך...
למה לא?
שיתוף בתהליכי הבניה של פרוייקטים שונים (כמו מקדש הברזים של סוג'יי ) מפרה ומעשיר את כולנו ומבורך בהחלט.
כן ירבו.
צודק לחלוטין.....
למרות שתרם סיימתי אתחיל.
לא צריך בשביל זה רמד תוכן בקשתך מובנת. בשביל זה אנחנו פתוחים כאן להערות ובקשות בין היתר.
רועי, למה יש מאוור בתוך המקרר?
הקדמה:
מצאתי מקרר 230 ליטר שרצו ליזרוק אותו. לקחתי ובדקתי אותו וגיליתי שתא ההקפאה עובד מצויין אך תא הקירור לא מקרר טוב ומספיק לחביות בירה.(רציתי להגיע ל4 מעלות).
לכן תהיתי מה לעשות ועלה לי רעיון לפתוח חור בין המקפיא לתא הקירור כדי להזרים אוויר קר למטה. את זרימת האוויר אני מבצע ע"י התקנת מאוורר בצידו העליון של תא הקירור.
הפיקוד של פתיחת קומפרסור וסגירתו נעשה ע"י בקר שהטרמוקפל נמצא בתא הקירור ולא במקפיא.
הבקר מחובר גם לקומפרסור וגם למאוורר זאת אומרת כשהקומפרסור מופעל אז גם המאוורר מופעל ולהיפך.
המאוורר הינו 220V שמותאם במיוחד לעבוד בתוך מערכות קירור(זאת אומרת אטום מספיק). לא הכנסתי את המאוורר לתא ההקפאה מפחד שהוא יקפא בזמן עצירתו וייצור קצר.
בתמונות שתראו יש גם קופסה לבנה של חיבוריי החשמל למאוור כי הכבלים היו קצרים מידי וכמובן שאטמתי אותה לחלוטין מכניסת לחות.
מה שעוד עשיתי ולא רואים שאת דפנות הפתח שקדחתי למעבר האוויר בין המקפיא למקרר ציפיתי בסופר 7 שאם יחלחלו מים או לחות שלא תחדור לתוך המקרר ותהרוס אותו עם הזמן. אותו הדבר עשיתי לכל הקדיחות והברגים שחיברתי.
בתוך תא ההקפאה כיסיתי את הפתח ומכסה פלסטיק מחורר כדי שאוכל להשתמש עם התא לאיכסון חומרים וללא סכנה לפגיעה מהמאוורר.
עכשיו תמונות:
בתמונה הראשונה רואים את המאוורר מחובר ואת קופסת החשמל מאחוריו.
את הטרמוקפל ואת כל מעברי החשמל העברתי מהתעלה שהייתה במקרר מראש.
נותר לי לחבר את הטרמוקפל לגב המקרר להכניס חביות ולחבר עוד ברז אחד.
מקווה שעכשיו הפוסט יותר טוב ואם לא אז תרגישו חופשי
מעולה!
עכשיו אני צריך שתבוא ותעשה אצלי גם כזה. כי גם לי יש מקרר שבו המקפיא עובד יופי אבל המקרר לא מצליח לרדת מתחת ל12 מעלות.
ניסית להוסיף גז?
כדאי...
גם אם אני מודד במקפיא -20C ?
אפ המדחס של המקרר פועל והקירור לא יעיל אז חסר גז, כמו במזגן...
תשמע...
אני לא מבין במדחסים כך שאני לא יודע לומר אם כאשר המקפיא עובד טוב והמקרר לא אז יש בעיית גז.
אבל מנסיוני אם יש בעיית גז אז היא תישאר תמיד ותחזור חלילה.
ואם נועם, אתה רוצה אז בכיף. זה ממש סיפור לא רציני. גם עלות המוצרים יחסית נמוכה
נועם,
לא נראה לי שהבעיה היא חוסר גז. יותר הגיוני שקיימת בעיה במעבר האויר בין תא ההקפאה לבין תא הקירור-
לדוגמא- מאוורר לא תקין, או מעבר סתום.
ראה הסבר בהמשך..
איפה אני מוצא את מעבר האוויר בין מהמקפיא למקרר ?
איפה אני מוצא את מעבר האוויר בין מהמקפיא למקרר ?
יש כמה אפשרויות:
1. לנסות למצוא תרשים של המקרר באינטרנט ולראות כיצד הוא בנוי (מנואל יכול להיות מצויין). או להסתכל בדופן האחורית של תא הקירור ולבדוק אם אתה רואה פתח/פתחים/חריצים שמהם יכול לצאת משהו. (כנ"ל במקפיא, לעיתים הפתחים בתחתית התא)
2. לנתק את המקרר מהבקר, להפעיל אותו בפעולה רגילה, עד שהמדחיס יפסיק מעצמו. להקשיב האם יש זימזום של מאוורר. לעקוב אחר הזימזום ולגלות מאיפה יוצא זרם אויר (אפשר עם היד, ע"פ שמיעה ו/או ע"י תנועה של עשן/להבה)
3. יכול להיות שהמאוורר לא פועל, ואז צריך ליצור לחץ חיובי בתא המקפיא ולמצוא מאיפה האוויר יוצא בתא הקירור.(לבדוק כנ"ל)
(לחבר צינורית של מיכל אויר דחוס או מדחס/משאבה חשמלית לרכב, להשתמש בצינור דק ולהחדיר אותו בדלת המקפיא כך שתוכל להסגר אליו ולאטום)
היה לי אותה בעיה במקרר, סך הכל מה שהיה צריך לעשות זה להחליף את ה"מאוורר" שנמצא בתוך המנגנון של המקפיא...היבנתי שהמקררים לרוב עובדים בשיטה זו, הקירור הוא במקפיא ויש מאוורר שדוחף את הוויר הקר למטה לתוך תא הקירור של המקרר
הי רועי
מכייון שיש לך שליטה על המאוורר של המקרר. קיימת אפשרות לשדרג את המקרר ולהפוך את השימוש בו יעיל יותר
הסבר:
במצב שבו מחברים את המדחס לבקר,(כמו אצל רובינו) , המקרר מאבד את פונקציית המקפיא. לומר המקפיא לא מגיע לטמפ' שהוא אמור להגיע.
אשר קיימת שליטה על המאוורר. ניתן לחבר רק את המאוורר לבקר. בעוד המדחס נשלט על ידי הטרמוסטט של המקרר.
במקרה כזה, נקבל תא הקפאה רגיל, ותא קרור מבוקר.
אז נוכל לאחסן את השמרים, הכשות וכוסות הבירה הקרות בתא ההקפאה ולשמור על תמפ' תסיסה מבוקרת בתא הקירור.
ו
כמובן שהתנאי לכך שזה יעבוד, הוא שהטרמוקפל של טרמוסטט המקרר נמצא במקפיא, ולא בתא הקירור.
הערה:
ברוב המקררים בשוק זה המצב, גם אם החוגה עצמה נמצאת בתא הקירור ולא במקפיא, ולעיתים קיימת חוגה נוספת שנראת כמו טרמוסטט שמיועד לתא הקירור, אבל בבדיקה מעמיקה, נגלה שהחוגה "רק" מחוברת למנגנון שפשוט פותח וסוגר את מעבר האויר בין תא ההקפאה לתא הקרור.
הרעיון נהדר וביצוע יפה. כל הכבוד.
שאלה: מכיון שגם תא ההקפאה וגם תא הקרור למעשה אטומים, לא ברור לי איך תהיה תנועת אויר בין שני התאים כשיש רק פתח אחד שאמור להזרים את האויר מתא ההקפאה לתא הקרור. לדעתי יש לפתוח פתח נוסף שיאפשר את תנועת האויר חזרה, ורצוי מתחתית המקרר.
לפני שאתה ממהר לקדוח, תבדוק, יתכן שיש כבר כזה מעבר אויר בין המקפיא לתא הקירור,
(אחרת גם בתיכנון המקורי של המקרר, כפי שהוא הגיע מהמפעל, לא היה מתאפשר קירור של תא הקירור.)
במידה ואין כזה מעבר אויר-
קדח נוסף בפינה המרוחקת של במקפיא, שאליו מחובר צינור בקוטר מתאים (כ - "2-"2.5 ). ויורד לאורך הפינה על כ 5 סמ' מהתחתית.
לפני ששאלתי את השאלה... בדקתי. אין מעבר בין תא ההקפאה לתא הקרור. המאוורר הקיים מסחרר את האויר רק בתא הקרור, אין מאוור נוסף בתא ההקפאה ואין מעבר בין התאים.
לדעתי, יש להוסיף פתח נוסף שאליו מחובר צינור עד לתחתית תא הקרור לקבלת צירקולציה טובה.
אני משתמש במקרר יעודי לתסיסה (עם בקר חיצוני וכו.) הרעיון של תנועת אויר מתא ההקפאה לתא הקרור מביא אותי למחשבה: בחורף לנתק את מערכת הקרור, להכניס מפזר חום לתא "ההקפאה" ולהפעיל אותו יחד עם המאווררים כך שתהיה תנועת אויר בין התאים וניתן יהיה לשמור על טמפ. תסיסה מתאימה בתא "הקרור" גם בלילות הקרים.
מה דעתכם?
ממסכים עם התאור לגבי מעבר האוויר בין התאים, עברתי על שלושת המקררים שיש לי ולא מצאתי רמז לכזה מנגנון וגם כשפירקתי בזמנו מקרר הגדול שלי לא ראיתי שום מאוורר
והמאוורר היחיד הוא זה שנמצא בתא הקירור והוא על מנת לפזר קור בצורה יעילה יותר בתוך התא ויש עוד סימוכין....
לגבי הרעיון לשים מפזר חום במקפיא וכו׳ - לדעתי מסוכן ביותר וגם מיותר, יש פתרון יעיל הרבה יותר - סדין חשמלי (אפשר למצוא באגורה או ביד 2) פלוס בקר כמובן
היתרון שלו שלא דורש מקרר שנשאר פנוי לאיזה לאגר...
אגב אם מישה צריך יש צי אחד ספייר...
אכן רעיון. האם אין בעיה עם הקיפול ויצירת קפלים בסדין החשמלי?
לא חושב שיש בעיה עם זה...
אכן רעיון. האם אין בעיה עם הקיפול ויצירת קפלים בסדין החשמלי?
אם כבר להכניס גוף חימום למקרר, כדאי להכניס אותו ישירות לתא הקירור.
אני משתמש בפן קטן. ואפשר להשתמש גם בנורת ליבון רגילה. רק לוודא שלא תגע בדופן המקרר.
בבקר עם פונקצית חימום/קירור שעובדים בו זמנית, את גוף החימום מחברים לבקר ביציאת בקרת החימום. ואת מדחס המקרר ליציאת הקירור.
אם מדובר בבקר שעובד רק על פונקציה אחת, (או חימום או קירור) מחברים את אלמנט החימום לשעון שבת ומפעילים לסרוגין, ואת הבקר למדחס כך שיכנס לפעולה כשהטמפ' גבוהה מידי.
הדבר נחוץ בעיקר במקומות עם משרעת טמפ' גבוהה בין היום ללילה. כאשר יש אפשרות שבמשך היום הטמפ' יעלו מעל הרצוי ובליליה מתחת לרצוי.
שימוש בסדין חשמלי עובד מצויין. ובחורף, במידה וטמפ' הסביבה לא עולה על 18-19 מעלות. אפשר לוותר בכלל על המקרר ולשמור את המיכל בחוץ. עטוף בסדין. (ואפשר לעטוף את הכל בחומר בידוד כלשהוא או שמיכה)
אם אין כזה מעבר אז איך הקור ״עובר״, כלומר איזה עוד דרכין ישנם? אם הבנתי נכון אז התא קירור עובד אך לא מספיק טוב...
בגדול אתם צודקים.
סוג'י אני זוכר שדיברנו על עניין תא ההקפאה. ואני חושב על זה רק יש לי שני חששות מרכזיים: האחד שהמאוורר יקפא לי בזמן ההפסקה שלו כי עדיין אוויר קפוא יורד מהפתח והשני שהמדחס יעבוד בלי הפסקה כי ביטלתי את הטרמוסטת של המקרר.
אני חושב שבפעם הבאה הייתי שוקל באמת לעשות כך.
לגבי מעבר אוויר. אני מאמין שלא ייווצר לי וואקום באף תא קירור לכן טין לי פחד של מעבר אוויר כי המקרר לא הרמטי לחלוטין אז אוויר בסופו של דבר ייזרום. מה שכן לא הצלחתי למצוא את הפתח המדובר. יכול מאד להיות שצלעות הקירור של תא הקירור נמצאות בגב המקרר ובצידי כך לדעתי הוא מתקרר.
קרור בדפנות המקרר זוהי אפשרות, אם כי לא ברור
תוכל לבדוק את זה על ידי הפעלה של המקרר והשוואת הטמפ' של הדפנות השונות (אפשר להרגיש עם היד)
לגבי קפיאת המאוורר/קצר- במידה והמקרר הוא "נו-פרוסט", נראה לי מופרך, המאורר אמור לעבוד בטמפ' של מתחת לאפס בלי בעיות כל עוד לא מצתבר עליו קרח.
לגבי הטרמוסטט- לא הבנתי למה ניתקת אותו. האם הוא היה מפסיק לפני שהטפ' הגיעה לייעד הדרוש?
בהנחה שהטרמוקפל שלו נמצא בתא ההקפאה, המאוורר אמור לפתור את הבעיה הזו:
1) חבר את התרמוסטט פעם נוספת למדחס ותבדוק אם הבעיה חוזרת (כאשר המאורר ממשיך לפעול בפיקוד הבקר).
2) במידה והבעיה נעלמה, נתק את הבקר מהמדחס,(מספיק לנתק רק חוט אחד באופן זמני) ותשאיר אותו מחובר רק למאוורר. ותבדוק מחזור פעולה.
זו לא אמורה להיות עבודה קשה, רק חיבור/ניתוק חוטים.
שים לב לנתק מהחשמל כאשר אתה עושה את זה...
לגבי ההתרמוסטט הוא לא היה תקין אבל להבא אם טור מוסטת תקין עדיף כך
המאוורר נקנה בלי קשר למקרר אני לא רואה את המאווררים של המקרר. זה אינו מקרר סטנדרטי ביתי
לגבי ההתרמוסטט הוא לא היה תקין אבל להבא אם טור מוסטת תקין עדיף כך
המאוורר נקנה בלי קשר למקרר אני לא רואה את המאווררים של המקרר. זה אינו מקרר סטנדרטי ביתי
האיש בעל שתי הידיים הימניות מכה שוב!!!
שמישהו יעצור את "המטורף" הזה!!!
סתאאאם, כל הכבוד לך
אתה ממש מלח ים המלח!!!!
הבעיה היא שבשביל כל בנאדם עם 2 ידיים ימניות יש בעולם גם בנאדם עם 2 ידיים שמאליות...