אין תסיסה

13 תגובות [לתגובה האחרונה]
עידן - אולגה's picture

Location

חדרה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 07/06/2015

היי, ביום חמישי אחה"צ בישלתי את המתכון הבסיסי שפרסם תומר פה

את הבישול עשיתי כפי שאני כבר יודע ולפי ההוראות, אך משום מה הבירה אינה תוססת, אין בועות בנשם ואין קצף בבירה.

OG 1036 בטמפ' של 45 מעלות, לאחר תיקון קריאה 1044

אני יכול לחשוב על שתי בעיות שאולי יצרו את זה:

1. שפכתי את השמרים פנימה כשהבירה הייתה בטמפ' של 45 מעלות, ולאחר מכן הכנסתי אותה למקרר שבשעות הראשונות הטמפ' שלו הייתה לא ככ יציבה (לקח לי זמן להבין איך לכוון את הבקר טמפ' כמו שצריך)

2. בבישוליי הקודמים קודם כל הכנסתי את התירוש למיכל התסיסה והשלמתי עם מים, ולאחר מכן פיזרתי את השמרים למעלה בלי לערבב ובלי כלום, אך לפני כמה זמן קראתי באינטרנט כי מומלץ קודם כל לשים מעט מים (שמתי חמש ליטר) על המים לפזר את השמרים ולאחר מכן לשפוך את התירוש בצורה גועשת לתוך מיכל התסיסה על מנת שהשמרים יתערבבו טוב ו"יתעוררו".

 

האם אחת מהבעיות שציינתי יכולה לגרום לחוסר תסיסה, והאם יש דרך לתקן את זה?

הדבר היחיד שעולה לי בראש כרגע הוא לחטא כף עץ ולערבב בעדינות את הבירה (כבר ניסיתי לנער את המיכל אך זה לא עזר)

תודה מראש, עידן.

 

עריכה: אני חושב שהתחילה תסיסה משום שיש כמות די גדולה של קצף, אך עדיין אין בועות בנשם, האם זו בעיה?

תאריך הצטרפות לפורום: 07/12/2014

1. אסור אסור אסור להכניס שמרים ב45 מעלות זו טמפרטורה גבוהה מדי בשביל השמרים!!!

2. אי אפשר לחטא עץ עם חומר חיטוי!

3. עם יש כמות גדולה של קצף כנראה שיש תסיסה תבדוק אם המכסה שלך סגור לגמרי... זו כנראה הבעיה.

 

בהצלחה!

עידן - אולגה's picture

Location

חדרה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 07/06/2015

שלום רועי.

ידעתי שלא מומלץ להכניס בטמפ' כזו גבוהה, אך אף פעם לא ידעתי שזה ממש אסור, לא אחזור על כך שנית.

גם לא ידעתי שאי אפשר לחטא עץ עם חומר חיטוי, אך כך או כך בסופו של דבר לא ערבבתי את הבירה משום שראיתי שיש קצף והנחתי שזה סימן לכך שיש תסיסה.

המכסה סגור לגמרי כך שאיני יודע מדוע אין בועות בנשם.

תודה רבה, עידן.

brew-tali's picture
Offline

Location

חולון
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

עם כל הכבוד לאילתורים, עידון, האם לא כדאי שתקרא לפחות ספר יסוד בעניין?  טוב, לא ספר, מאמר. טוב, אל תקרא כלום, זה באמת קשה, לפחות קח קורס בסיסי ואם גם זה קשה קח עצה מחבר לפני שאתה פונה לפורום שמחייב לפחות בסיס, צר כמה שלא יהיה.

אדי סער
עידן - אולגה's picture

Location

חדרה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 07/06/2015

שלום.

לידיעתך אני כן קורא במקומות שונים ומנסה ללמוד, גם קראתי חלק מהספר של ג'ון פאלמר.

בישלתי כבר כמה פעמים עד כה ולא נתקלתי בבעיה כזו, לאחר חיפוש מהיר באינטרנט ובפורום שלא מצאתי תשובה ספציפית לגבי מה לעשות החלטתי לפתוח אשכול, אך עם כזו תגובה מצדך אולי עדיף שלא לשאול בכלל.

במקום לנסות להשפיל ולפגוע אתה יכול לעזור למבשלים חדשים, בתגובתך לא הייתה אפילו עצה אחת, כל מטרת התגובה הייתה לצחוק על נסיוני הדל.

חשבתי שפורום זה אמור להיות פלטפורמה שתומכת ועוזרת ולא משפילה ומורידה ביטחון.

יום טוב, עידן.

Offline

Location

ראשון לציון
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 03/29/2014

היי עידן,

 

אם יש קצף זה סימן שיש תסיסה. במקרים שהמכסה אינו אוטם ב 100% או שיש סדק קטן שדרכו יכול לברוח הגז לא תראה בועות בנשם גם אם יש תסיסה.

במקרים אלו אם יש ריח של שמרים ובירה בסביבת המיכל זה סימן שיש תסיסה - זה קרה לי לא פעם אחת.

סגור את המיכל ליום - יומיים ואז תיקח מדידה עם הידרומטר ואם תראה שקריאה ירדה משמעותית אז זה הסימן שיש תסיסה.

בלי קשר לתסיסה אל תגיש שמרים בטמפרטורה כזו גבוה - גם אם תהיה תסיסה סביר שתקבל טעמי לוואי בבירה.

 

אורן

 

אורן נח

נועם - שיבולת's picture

Location

נחל שורק 18
מודיעין
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/13/2010

עידן,  תסביר שוב בבקשה מה עשית עם השמרים היבשים.  הרטבת אותם בחמישה ליטר מים ?

6 לגבי המתכון,אני מבין שמדובר במתכון  רכז? ;האם בישלת נפח מלא או שדללת במים ?

בתסיסה: סייזון , למביק בחבית אלון. בחבית: בלונד בלגי, בלונד סטאוט, פילס, אוקטוברפסט
עידן - אולגה's picture

Location

חדרה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 07/06/2015

דיללתי במים, בישלתי כ15 ליטר ואת החמישה הנותרים הוספתי במיכל.

לגבי השמרים, שמתי את החמישה ליטר מים שנועדו להשלמה במיכל התסיסה, עליהם פיזרתי את השמרים ומיד אחר-כך הוספתי את התירוש.

Offline

Location

גדליהו
haifa
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 06/08/2014

שלום עידן.

דבר ראשון, כמו בכל מקום יש אנשים עם יותר סבלנות ויש כאלה עם פחות, אל תפגע מזה ובטח שאל תפסיק לשאול- אין הביישן למד כבר אמרו חכמים ממני...

דבר שני, כמו שאמרו לך פה כבר כמה פעמים קצף משמעו תסיסה. אם זה מהשמרים שהוספת או מבקטריה זו או אחרת זאת שאלה אחרת... :-)

דבר שלישי, הטמפ' של ה45 מעלות שדיברת עליה זאת הטמפ' של מה? של התירוש לפני ההוספה למיכל עם המים והשמרים? אחרי? מה הייתה הטמפ' של המים אליהם הוספת את השמרים?

ודבר אחרון, כמה נקודות לגבי הרה-הידרציה של שמרים יבשים: למיטב ידיעתי אין צורך בכמות כל כך גדולה של מים, מספיק כחצי ליטר ואף פחות. צריך לדאוג שהמים יהיו רתוחים ובטמפ' של כ20-30 מעלות. מומלץ לחכות כ15-30 דקות לפני שמוסיפים את המים עם שמרים לתירוש (או להפך, את התירוש למים) כדי שלשמרים יהיה זמן לספוג את המים דרך דופן התא שלהם ולהגיע למצב אופטימלי. 

כל הנאמר הוא בערבון מוגבל על סמך נסיוני וידיעתי, אם לחכמים ומנוסים ממני יש מה לתקן אשמח לשמוע גם כן... אגב, עניין חיטוי העץ חדש גם לי...

עידן - אולגה's picture

Location

חדרה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 07/06/2015

שלום נתן.

הטמפ' של ה45 מעלות הייתה לאחר שהוספתי למיכל תסיסה, ניסיתי לקרר יותר ופשוט לא הצלחתי, עכשיו השאלה היא, אם אני במצב שאני לא מצליח לקרר את התירוש במהירות, האם עדיף להוסיף שמרים בטמפ' גבוהה או לתת לו להתקרר מעצמו (במקרר או במי קרח)?

ולא ניסיתי לעשות רה הידרציה, אלא פשוט לא לשים את השמרים מעל אלא לתת להם להתערבב עם כל התירוש.

 

גיל's picture
Offline

Location

מאור
מאור
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 05/04/2010

45 מעלות זו ללא ספק טמפרטורה מופרכת להגיש בה את השמרים ואם אכן אין תסיסה זה נראה כמו הגורם העיקרי לכך. אגב, גם אם תהיה תסיסה, יש מצב שהיא תהיה "שונה" כי בטמפרטורה הזו לפחות חלק מהשמרים יתכן וניזוקו ואז יש מצב של under pitching (כלומר מעט מדי שמרים לכמות התירוש) מה שמוביל להווצרות טעמי לוואי. ספר בהמשך איך יצאה הבירה. בפעם הבאה, אם לא הצלחת להוריד מייד אל מתחת ל-45 מעלות, עדיף לתת לתירוש לשבת במקרר כמה שעות ולהתקרר עד לטמפרטורה מתאימה להגשת השמרים. לא מומלץ שהזמן הזה יהיה ארוך (12 שעות נגיד) אבל מנסיוני זה עדיף על הגשה בטמפרטורה גבוהה.

לגבי אופן הוספת השמרים, מומלץ מאוד לבצע את ההרטבה שלהם לפני ההגשה, זה לא מסובך ומשפר את ביצועים שלהם. 

לבסוף לגבי שאלת היש או אין תסיסה - בועות בנשם הן לא אינדיקציה, רק צפיפות שיורדת בקריאת הידרומטר או צפייה בעין בתהליך (שזה פחות מומלץ מחשש לזיהומים בהנחה שאתה צריך לפתוח את המכסה בשביל זה).

מעוניין לחלוק שק לתת חיטה - צרו קשר כאן או בנייד 054.261.0303

www.bronsteiner.com

תומר רונן's picture

Location

הרקפת 5
שדרות
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 12/14/2010

היי עידן, בגדול קיבלת הרבה תשובות והרבה מידע רלוונטי, אנסה לקבץ ולחדד טיפה.

שמרים הם פטריות. פטריות להבדיל מצמחים מתנהגות יותר כמו יצורים חיים ובמקרה של שמרים כמו יצור חד-תאי. ולכן סבילותם לטמפ' הגבוהה מ-40 מעלות היא נמוכה והם עלולים למות (חלבון שמתחמם מעל 40 מעלות לפרק זמן ממושך הופך לביצה קשה). מכאן, שיתכן שאנזימים מסויימים בתוך השמר, העשויים חלבון, עלולים להפגע בחום הרב, לא לתפקד כראוי ולייצר טעמי לוואי.

השמרים היבשים, כשמם כן הם יבשים. בתהליך השימור שלהם וההכנה לאריזה, מוצאים מהם את הנוזלים ובכך מייבשים אותם. את התהליך שורדים כ-70 אחוז (לכן מומלץ לא להשתמש בפחות משקית שמרים ל-20 ליטר ומומלץ לבצע סטרטר אך בהחלט לא חובה). השלב הראשון ב'חזרה לחיים' של השמרים, הוא ספיחת הנוזלים שאבדו בתהליך היבוש, זהו תהליך ה'רה-הידרציה' המדובר.

באשר לשאלתך, מקווה שהבנת את התשובה כבר מההסבר, תמיד עדיף לקרר. מכאן, ככלל תמיד כדאי להערך מראש עם מספיק קרח (אני מרתיח מים יום קודם, מכניס לכלי סגור ולמקפיא) ולא רק עם מים קרים ועדיף לקרר יתר על המידה מאשר לקרר מעט מדי. ואם לא הצלחת לקרר מספיק פנה לאופציות קירור נוספות: סגירת המיכל הרמתית והכנסה למקרר לפרק זמן מוגבל. הכנסת הדלי לגיגית ומילוי הגיגית במים קרים ו\או קרח וכו'. אני אגב עושה זאת גם על מנת לקרר את המיכל תסיסה בתחילת התהליך. כל כמה שעות מחליף את המים בגיגית במים מהמקרר.

לגבי שאלתך על פיזור השמרים, אין נכון ולא נכון, כל עוד הטמפ' מתאימה אפשר לשפוך לפני התירוש, או על פני התירוש, עם ערבוב, בלי ערבוב... החשוב מכל הוא איוורור התירוש, כלומר הכנסת אויר לתירוש הקר באמצעות ערבוב או שפיכת התירוש מגבוהה (שיווצר קצף). השמרים זקוקים לאויר הזה לשם רבייה. בשום מקרה לא לעשות את זה עם תירוש חם, זה יגרום לחימצון הבירה.

כמו שנאמר לך, יתכן ומדובר בתסיסת השמרים ששרדו, ולכן לקח להם זמן ארוך יותר להגיע לכמות שתייצר תסיסה נראית לעין. ייתכן ומדובר בבקטריה. ימים יגידו. בהצלחה. את השיעור הרווחת ביושר. עכשיו להטמעה.

גל ולנסי's picture
Offline

Location

פרדס חנה- כרכור
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 10/17/2013

היי אורן,

אמרו כבר לפני- אל יאוש, בוא נסכם ונפרק את הבעיה לכמה גורמים:

1) קירור התירוש לטמפרטורת "הגשה" יש על זה הרבה פרטים בפורום. בכלל, בגלל הטמפרטורות הפראיות שהיו בארץ בשבוע האחרון, קירור אגרסיבי ידרש כדי לקרר 15 ליטר מטמפ רתיחה לטמפ "הגשה" אם אין לך צ'ילר מסוג כלשהו או מיכל ל "no chill" ואתה מסתמך על אמבטיית מים קרר עד כמה שאפשר לטמפ סבירה ואז הוסף את המים הנוספים כקרח (מיסטר אייס וכאלו זה הפתרון הקל)

2) הרטבת שמרים- גם על זה כתוב הרבה. ההמלצה הגורפת היא 100 סמ"'ק מים רתוחים ומקוררים ל25-30 מעלות לתוך כוס גדולה נקיה ומחוטאת היטב. פזר את השמרים לתוך המים הקרירים. כסה בנייר אלומיניום מחוטא. המתן 15 דקות. שפוך את התכולה לתוך התירוש הקריר שלך (כל מה שבין 17-23 מעלות צלסיוס יהיה נעים לשמרים להתאקלם ולבצעה תסיסה יעילה).

3) איטום המיכל- הכי טוב להחליף מיכל אם גילית שיש תסיסה ואין בועות בנשם.  מאז שעברתי לחבית פחמ"ס אין לי את החשש הזה. אולם גם better bottle או דמיג'אן או סתם דלי אחר יעבדו טוב.  בשעת דוחק, גם ליפוף של כמה סיבובים של סרט איטום (גאפה, איזולירבנד, סלוטייפ רחב של ארגזים.. ) סביב המכסה והמיכל יעזרו.

4) בגלל שהפורום קיים כבר תקופה, וישנה מחזוריות של שאלות. הוותיקים לרוב יתבאסו משאלות שנשאלו כבר בעבר (כי באמת ענו עליהן כבר) אבל לא כולם. הנה, תראה איזה יופי של דיון צמח פה.

! Yeast is a very strange and entertaining lifeform

עידן - אולגה's picture

Location

חדרה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 07/06/2015

תודה רבה לכולם, למדתי הרבה מהדיון שצמח פה ובהחלט לא אחזור על הטעות של הטמפ' שנית :)

יצא FG 1008 והבירה טעימה אך באמת עם מעט טעמי לוואי.