בחירת שמרים ל PALE ALE ארומתי

4 תגובות [לתגובה האחרונה]
Offline

Location

גורדון 47
רחובות
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 10/01/2014

שלום חברים,

לאחר בישול 6 באצ'ים של בירה all grain BIAB, עם 3 סוגי שמרים - s04, s05 ו WB-06 לבירת חיטה הגעתי למסקנה שהטעם של השמרים דומיננטי מאוד בטעם הבירה. אמנם אפשר לתכנן את המרירות, הצבע והארומה, אך למרות הכל, טעם השמרים דומיננטי מאוד בתוצאה הסופית.

מה שמביא אותי לתהות מדוע די קשה להשיג סוגי שמרים אחרים מלבד fermentes? אין איזה קטע שבכלכלה של היצע וביקוש? אני הרי בטוח לא היחיד שמחפש.

בכל מקרה, אני מתכנן מתכון של PALE ALE פשוט ונעים, עם קצת dry hopping  בסוף ומתלבט, שוב, באיזה שמרים לבחור, יש המלצות?

באיזה שמרים לדעתכם המבשלות הישראליות  נוהגות להשתמש עבור סגנון זה? (שפירא, מלכה, שריגים-רונן ומה שתגידו..) כי בחלקם אני מרגיש קצת שוני מהשמרים ה"רגילים".

האם יש שמרים, של fermentes או לא,  שניתן להשיג שמומלצים עבור הבירה שאני מתכנן?

אגב, אני יודע שתיאורטית, ה s04 מוגדר כזן שמרים לסגנון אנגלי ו s05 לסגנון אמריקאי, פשוט בא לי לגוון ולגלות אולי טעמים חדשים!

 

תודה רבה

לירן

 


 

 

 

 

 

לירן

יוחאי מיטל's picture

Location

רעננה
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 01/31/2013

היי לירן. 
חתיכת שאלה שאלת פה...
בעיקרון, מבחינת הציע בשוק: רוב השמרים היבשים שיש בארץ הם של פרמנטיס או של ללמנד.
בביראנדביונד היו גם שמרים אוסטרליים מסקרנים. לא יודע אם עדיין יש. כל מבשלות הבוטיק בארץ עובדות עם אותם שמרים שאתה יכול לקנות בחנויות, למיטב ידיעתי. 
כמובן שאתה תמיד יכול להיכנס לעולם המופלא של שמרים נוזליים ולהשיג זן שמר ספציפי וייחודי לכל סוג בירה. תוכל ללמוד עוד על סוגי שמרים ושמרים נוזליים בלינק הזה.

עכשיו- בנוגע לטעם השמרים הדומיננטי: 
האם אתה מתסיס בבקרת טמפ'?
אם לא- תתחיל.
זה אחד הדברים הכי טובים שתוכל לעשות לבירה שלך.
בעיני מקרר תסיסה מבוקר טמפ' הוא שדרוג הציוד בעל ההשפעה המשמעותית והגדולה ביותר על טעם המוצר הסופי. לפני כל פיסת ציוד אחרת שהיא אולי נוחה יותר או מגניבה יותר. תסיסה בטמפ' הנכונה תעזור לך לשלוט על תרכובות הטעם (פנולים ואסטרים) שפולטים השמרים בתהליך התסיסה. זה יעשה הבדל עצום באיכות הבירה שלך. 
האם אתה מבצע קולדקראש?
כחלק משיקוע המוצקים שתהליך זה יוצר הוא כמובן עוזר לשקע את השמרים המתים בעלי הטעמים השמריים המבאסים ולהכניס פחות מהם לבירה בבקבוקים.
כמה זמן הבירה "יושבת" על השמרים?
לא אכנס עכשיו לנתונים מספריים אבל ברמת העיקרון בירה שיושבת יותר מדי זמן על מצע השמרים במיכל התסיסה תקבל טעמי לוואי מתהליכי התמותה והפירוק של השמרים. 

ובשורה התחתונה- איזה זן שמרים הכי מתאים לפייל אייל ארומטי? 
לדעתי- אם לבחור בשמרים יבשים אז us-05, או אם לבחור בשמרים נוזליים אז san diego או wlp001.

גל ולנסי's picture
Offline

Location

פרדס חנה- כרכור
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 10/17/2013

יוחאי פירט פה את הרוב על שמרים. אציין גם שמעבר לגרעינים פותח גם כן המוווווון אפשרויות. אני אישית מאוד נהנה לעבוד עם גריעיני פילזנר שלא היו זמינים לי ברכז כשבישלתי מרכז. תחשוב על זה.

 

לגבי היצע וביקוש- ישנו ביקוש לשמרים נוזליים אולם ישנה בעיה אחת מיוחדת איתם- הם מאוד רגישים לפגעי הדרך בניגוד לשמרים יבשים.

כשחנות צריכה לייבא ולשמור על קו מוצרים מסויים, במקרה הזה שמרים- מאוד קל לקנות מאסה של שמרים יבשים ולשמור אותם בקירור לתקופה ארוכה. מה שעוזר לצמצם עלויות ולשמור על היצע יציב לאורך זמן.

לעומת זאת,שמרים נוזליים קשה מאוד לתחזק. הם יקרים להובלה ויקרים לתחזוקה. עם אורך חיים פחות ארוך משמרים יבשים. אבל באמת הטעמים מאוד יחודיים ומי שמצליח לעבוד איתם נהנה מאוד מהתוצאות לאורך זמן.

 

כמה דעות אישיות שלי על שמרים יבשים שלא מסתמכות על שום מחקר פרט לניסיוני האישי- קחו זאת בערבון מוגבל (מאוד מוגבל)

US-05 סוס עבודה בלתי יאמן! הגירסה הנוזלית שלו היא WLP 001 שמשמשת המון מבשלות מאוד מכובדות בארה"ב ובעולם. מגוון בירות עצום החל מפייל אייל אמריקאי פשוט דרך פורטר חזקה מעושנת וכלה בבארלי ווין. בכללי, השמרים האלו ניטרליים ובטמפרטורות תסיסה בין 18-20 מעלות צלסיוס יתנו במה רחבה מאוד לכשות וללתת שאיתו אתה עובד.

S-04- שמרים "אנגליים" שאישית אני לא מאוד מחבב, למרות שאפשר להוציא איתם תוצאות יפות. איכשהו הבירות האנגליות שהכנתי נטו לקבל טעמים קצת חמצמצים (לדעתי האישית בלבד) שפחות מצאו חן בעיני. עם זאת מאוד ורסטילים גם כן.

Nottingham- שמרים אנגליים אשר עובדים מאוד מהר, שוקעים מהר ומשאירים בירה יחסית "יבשה" אבל עם טעמים די בולטים של פירותיות (19 מעלות צלסיוס). מתאימה מאוד לסאטוטים ובראון אייל אנגליים. אני אישית מאוד מחבב את הזן הזה ומשתמש בו בתוך שמרי GO-TO בכל פעם שאני תקוע או לא בא לי לחשוב יותר מדי.--==>> עם זאת השמרים האלו הם דומיננטיים בטעמם וישנם לא מעט אנשים שלא סובלים את הזן הזה.

Wb-06- לא אוהב את הזן הזה בכלל. כל הדוגמאות ששתיתי עד היום של חיטה מבוססות על השמרים האלו היו סבירות לכל היותר. ללא הניצוץ והייחודיות של שמרים נוזליים כאלו או אחרים. בירות חיטה שהכילו שמרים נוזליים היו מדהימות. יש פה השפעה גדולה על הטעם. ולדעתי האישית, השמרים האלו - לא להיט גדול. תטעו אותי אם אני צודק.

Fermentis Abbye- יופי טופי של שמרים לבירות בלגיות!! עשיתי איתם Belgian Dubble ואני נהנה מהתוצאה מאוד מאוד. אחלה יציאה של פרמנטיס!

T-58- שמרים בלגיים גם כן סבבה, אם כי פחות מעניינים מהAbbye לדעתי. עדיין אחלה שמרים לבירות בלגיות אם עובדים איתם נכון (טמפ תסיסה ישפיעו פה מאוד על הטעם)

23/70 - שמרי לאגר, לפי התיאור שעל האריזה- שמרי הלאגר של ווינשטפן (כן, יש להם עוד בירות חוץ מחיטה. שכולם כבר מכירים), פעם ראשונה שעובד איתם. בשעת הביקבוק יצאה אחלה טעימה. עוד לא גיבשתי דעה נוספת על הטעמים לאחר גיזוז.

אלו השמרים שיצא לי אישית לעבוד איתם.

 

אומרים ש...    belle saison מאוד מוצלחים לסייזון. טעמתי דוגמה ונהנתי. אולם לא יצא לי אישית לבשל איתם

s-33  גם כן טעמתי אך לא בישלתי, יופי של תוצאות איתם, בירות בלגיות, סיידרים וכו. אחרים יעידו על טיבם.

 

 

 

! Yeast is a very strange and entertaining lifeform

גל ולנסי's picture
Offline

Location

פרדס חנה- כרכור
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 10/17/2013

היי לירן,

ספציפית לפייל אייל ארומטית (אמריקאית אני מניח) הייתי הולך על US-05 ומשחק עם טמפרטורות המאש כדי לשלוט בגוף הבירה. ארומות בפייל אייל אמריקאי באות בעיקר מסוגי הכשות שאתה משתמש בשלבים המאוחרים (30 דקות עד 0 ולאחר מכן בדריי הופ)

לתתים שונים גם כן יתנו לך ארומות. של לתת.. כלומר אם אתה בכיוון של פייל אייל אנגלי, נסה maris otter כבסיס  עם שמרי Nottingham והשתמש בכשות אנגלי.

אם הכיוון האמריקאי קורא לך יותר לך על לתת פייל אייל  two-row שמרי US-05 והרבה הרבה כשות אמריקאית. Cascade, Citra, Amarrilo, Northern brewer הם רק כמה פופולרים שיתנו לך יופי של ארומות וטעמי כשות אמריקאים.

זרוק דוגמאות לפייל אייל שאתה אוהב. המומחים כבר יספרו לך איזה כשות יש בבירות האלו וכמה לשים. ומתי.. :-)

בהצלחה.

 

! Yeast is a very strange and entertaining lifeform

Offline

Location

קרית אונו
Israel
תאריך הצטרפות לפורום: 08/31/2017

פירוט מצוין.
תודה

אנזים ב-66 מעלות? על מה הוא חשב....