מסתבר שלבשל בירה זה קל.
לבשל בירה טובה מאוד זה קשה מאוד.
מסתבר שלבשל בירה זה קל.
לבשל בירה טובה מאוד זה קשה מאוד.
לוקח כ-10 עד 20 בישולים להפוך מתכון סביר למתכון מצויין (או להרוס אותו ולהתחיל הכל מהתחלה....).
אין ספק בכלל
אי.זי.,
אתה טועה (כרגיל). סתאםם צוחק, צוחק!
אני אפרסם בקרוב שיטה מהפכנית לבישול בירה מצויינת ויוצאת מהכלל בפחות מחמש דקות - אפילו שמרים לא צריך.
תנו לי זמן לארגן את השירשור האמפירי הזה. יקח לי כמה ימים.
סיינט
סיינט, לי כבר יש שיטה, אני משלם למישהו שיודע לבשל..
איזי, אני חושב שעולה פה שאלה רחבה יותר-מה היא בירה טובה?
כל בירה טעימה? בירה שעומדת בדרישות הסגנון? יש קריטריונים? או שאולי זאת בירה שהביצוע שלה נתן בדיוק את מה שהמבשל רצה בתאוריה?
אם כבר בפילוסופיה עסקינן, אז גם אני מצטרף לשאלתו של שמולץ.
מה לדעתך ההגדרה לבירה טובה/טובה מאוד/מעולה? מי אמור להיות אחראי לקבוע מה הקריטריונים
לכזאת ובאותה נשימה- איך מחליטים אם הבירה מתאימה או לא?
אני עדיין בדעה שטעם זה עניין מאוד סובייקטיבי, והצורך לקטלג מול אנשים אחרים (בדגש על "אחרים")
ב"טוב" ו-"מעולה" זה רק הרגל חברתי מגונה. בינינו, כמה פעמים כבר שמענו "זה הדבר הכי טוב שאכלתי/שתיתי/ראיתי
בחיים שלי" וכשניסינו זה בכלל לא התקרב לזה?
(על אותו משקל אפשר לנסח את השאלה "איך נזהה בירה מאוד גרועה/סתם גרועה/בינונית?" בעייתי, מאותן סיבות בדיוק.)
מסכים בהחלט.
גל'ס , לא היה לי ספק שתסכים.
בעיני זה די פשוט:
בירה שנהנת לשתות אותה - טובה
בירה שאתה גומר לשתות ורוצה עוד - טובה מאאד
בירה שאתה זוכך את טעמה - מעולה
בירה שבחצי הכוס עכבר היספיק לך - לא לטעמך
בירה שאתה לא מסיים את הכוס - גם
בירה עם טעמי לווי חזקים - לא טובה
וגם: בירה שמישהוא רוצה לקנות ממך אחרי שהוא שתה אתה כבר בעבר וזוכר אותה - כניראה טובה
ועוד מעשייה:
פעם איזה צרפתי, מומחה ליין, נישאל - מה הוא היין הטוב ביותר שהוא טעם? ענה האיש: את סוג היין והבציר הוא לא כל כך זוכר אבל את האישה ששתתה איתו אז - זוכר גם זוכר...
אלון
מצרף עוד שאלה פילוסופית לצעירים שהגיבו למעלה - מה הייתם מעדיפים?
1. בירה מצויינת (נגיד 85/100) שמכינים ב5 דקות בבית (בלי לשלם לאף אחד), היא אפשר לטעות בה, וניתנת לשתייה לאחר קירור במקרר (כשעה) ובמחיר של 25 שח לבאץ?
2. בירה מושלמת (נגיד 95+/100) שלוקחת 5 שעות הכנה, שבועיים תסיסה וחודשיים קונדישייונינג, עם מלא סכנות/פיקשושים בתהליך ובמחיר של 100-150 שח לבאץ?
תתרגלו לשאלה הקשה זו כי ברגע שאפרסם את השיטה המהפכנית שלי היא תהיה "השאלה" של פורום זה.
פרננדו, אם תמשיך לגנוב לי שירשורים אני לא אשאיר לך שירשור אחד על הרגליים, זה ברור?
:-(
סיינט
נ.ב.: פרננדו?
אני חושב שאתה מתבלבל - לבשל בירה זה פשוט, לא קל.
לבשל בירה טובה זה מסובך,
לבשל בירה מצוינת - זו כבר אמנות
מרטין, מקבל את התיקון.
אני חושב שהשאלה הנכונה היא : על סמך מה ומי הוא הקובע שהבירה היא פשוטה, טובה או מצויינת?
ואת התשובה לשאלה קיבלתי מיינן איטלקי (האמת שמאז כבר שמעתי את זה מעוד אנשים) , ההחלטה על איכות הבירה/היין/האוכל הם של מי ששותה/אוכל .
אפשר להגיש לאדם יין צרפתי משובח לעילא ולעילא, מבציר מוצלח במיוחד, שנחשב ע"י מומחים בתחום והוא פשוט לא יהיה טעים עבורו, לעומת זאת להגיש לאותו אדם,
יין פשוט ב20 שקלים מהסופר הקרוב ודווקא הוא יערב לחיכו.
אותו דבר לגבי בירה ואוכל, הכל תלוי בבלוטות הטעם האינדיוידואליות של כל אחד.
ארז.
זה נכון
אבל הטעם משתכלל גם ביין וגם בבירה
שלא לדבר על חצילים לדוגמא
בנוסף יש גם את הסיטואציה מסביב שיכולה להגביר ולשפר את טעמו של המשקה עשרות מונים
אני בטוח שהברו מאסטר שתכנן את מכבי מסכים איתך
לדעתי בירה טובה היא בראש ובראשונה בירה שעומדת בקריטריונים של הסגנון.
טיב הסגנון עצמו הוא עניין של טעם אישי - יש אנשים שאוהבים סגנונות מסויימים ושונאים סגנונות אחרים.
מכאן שאפשר בקלות להגיד אם בירה היא בירה מצויינת, גם אם לא אוהבים את הסגנון שלה באופן אישי. זה ממש אובייקטיבי וקל לקבוע את זה וכל מי שאומר אחרת סתם עושה לעצמו הנחות.
מקס - לפי ההגדרה הזאת, אני לא בטוח אם למושג "בירה טובה" יש איזה משמעות עבורי (כשותה). מבחינתי בירה טובה או בירה מצויינת היא בירה מרגשת שגורמת לי להגיד וואו. זה יכול להגיע אפילו מבירות free style שלפי ההגדרה שלך לא נכנסות אפילו למבחני הקבלה לבירה טובה (-:
וכל מי שאומר אחרת ביצה סרוחה (-:
לצערי הרב טרם הספקתי לטעום את הבירות של הדובים (כי הן נגמרו מהר :) ) ואני בטוח שהן מעולות.
למרות שאין לי שום דבר נגד בירות פריסטייל, שנכון להיום זה גם הסגנון שאני מבשל בו, אני עדיין חושב שמבשלה צריכה לדעת גם להכין בירות שנאמנות לסגנון מוגדר.
אני אתן דוגמה מעולם האמנות כי יש לי בו רקע מסוים.
בעיניי אמן "מודרני" לא ייחשב אמן רציני אם אין לו את היסודות והיכולות הטכניות ליצור יצירה שהיא ריאליסטית ועומדת בקריטריונים הנוקשים של האמנות הקלאסית. אחרי שהאמן הוכיח את יכולתו בכך שיצר מספר יצירות קלאסיות ראויות, בטכניקות המקובלות והידועות, הוא יוכל להמשיך ולהתפתח בסגנונות המופשטים, להמציא סגנונות, ולטעון שהיצירות המופשטות שלו הן בעלות משמעות אמיתית.
כנ"ל לגבי בירה.
מקס - אין ולא היתה לי שום כוונה להעיד על איכותן של הבירות שלי (חלקן אגב, לא מספיק טובות לדעתי. אחרות אני חושב שטובות אך בבכולן יש הרבה מה לשפר) אבל דווקא לאור הדוגמא שהבאת אני חושב שאתה מבלבל בין "מבשל מקצועי/טוב/מצויין" עם "בירה טובה/מצויינת". אני לא חושב שנכון לבדוק מצויינות של בירה לפי יכולתו של המבשל לייצר בירות אחרות לפי סגנון וכו' אלא דווקא במנותק מהם (בטעימה עיוורת למשל). אם להשתמש בדוגמא שלך - גם אם חשוב הרקע וההשכלה של האמן - בסופו של דבר שיר טוב ימדד לדעתי רק בהקשר של השיר הספציפי ולא לאור קורות החיים של האמן. המבחן הוא מבחן התוצאה.
אגב - אין לי התנגדות לבישול לפי סטייל, אבל נדמה לי שליצירתיות יש מקום של כבוד ביצירת בירה כמו בהרבה תחומים אחרים.
כמובן! אם לא היה מקום ליצירתיות אז כולנו היינו קונים את אותן הבירות בסופר וזהו.
העניין הוא שיצירתיות צריכה לבוא עם בסיס חזק. לדוגמה IPA עם הרבה כשות זה עדיין IPA.
ולגבי מקצועיות המבשל ואיכות הבירה אתה צודק. המבחן הקובע הוא מבחן הטעימה העיוורת.
אבל:
1. מבשל מקצועי ידע לשחזר את הבירה המעולה שלו, וחובבן כנראה לא יצליח.
2. הבירה של המבשל המקצועי כנראה תתישן זמן רב יותר.
3. הבירה של המבשל המקצועי כנראה תתבסס על סגנון, אלא אם כן הוא מנסה להמציא סגנון חדש.
מדהים אותי מחדש לגלות שככל שהשירשור הוא פחות רלוונטי לשום דבר, אזי הוא מושך יותר חברים. אבל ברומא...
סיינט
פרננדו, אתה יכול להצביע על הודעה לא רלבנטית חוץ מההודעות שלך?
.
.
.
לא שיש לי משהו נגד חפירות. להיפך לפעמים חופרים וחופרים ומוצאים נפט, אבל בכל זאת למה כל הפלסף הזה כשיש תשובה כל כך פשוטה: בירה טובה היא בירה טעימה ! (לטעמו של השותה, כמובן). ואידך זיל גמור.
השאלה כלל לא היתה מהיא בירה טוב.